lördag 28 juni 2014

Hemmagjord halloumi

Jag har fullkomligt missat charmen med halloumi, som mina kollegor är så förtjusta i. I min mun smakar det smaklöst tuggummi, så jag har faktiskt undvikit att köpa den efter första smakprovet. Egen produktion brukar ge bättre och godare smak, så jag beslutade mig för att detta fick bli min nästa mejeri utmaning. Halloumi görs ursprungligen av får- eller getmjölk. Då jag inte har någon sådan mjölk att tillgå, görs den här osten på komjölk. Ost överlag är väldigt nyttigt. Den är en utmärkt proteinkälla, så den passar suveränt i en vegetarisk måltid. Och JAJJEMÄN - den blev godare än affärens variant.
Halloumi - ca 500 g

5 liter opastöriserad komjölk
½ msk löpe
15 g salt
Värm mjölken till 30-32°C. Rör ut löpen i lite kallt vatten och rör ner i mjölken. Stanna mjölken och lägg locket på. Låt mjölken stå i 45-60 minuter, tills den har löpt klart (när du trycker på massan skall vasslan vara genomskinlig, inte mjölkig).
Skär ostmassan i 1,5 cm kuber och låt stå ca 30 minuter med lock på. Det är nu vasslan frisätts från ostmassan.
Ställ kastrullen på spisplattan och värm försiktigt till 40°C. Med väl tvättad arm rör du försiktigt i massan så att bitarna vänder sig. Bryt gärna av de långa klumparna, om du hittar några sådana i grytan. Stäng av värmen och locket på. Låt stå 30 minuter på den avstängda plattan. Nu släpper ostmassan ut ännu mer vassla.

När du lyfter på locket har ostmassan sjunkit till botten av kastrullen. Häll av vasslan i en annan kastrull. Använd gärna en stor slev för att få ut det sista. Ställ vasslan åt sidan.
På ett galler/hålad plåt har du förberett en rektangulär, hålad ostform, om du har. Lägg en ostduk i formen och för över ostmassan till den. Pressa ordentligt på ostmassan så att allt får plats. Ställ en skärbräda över formen och en större tyngd över. Jag fyllde en stor kastrull med vatten och använde som vikt. Ostmassan skall få rinna av i en timma. Vänd osten efter halva tiden.

Värm vasslan till precis under kokpunkten, gärna vid 95-97°C. Ta ut osten ur formen och skär den i 4 bitar.
Lägg ner bitarna i vasslan med hjälp av en hålslev. Bitarna sjunker ner i vasslan, men kommer efter ca 20-25 minuter flyta upp och då är de klara. Kastrullen kommer hålla värmen om du stänger av spisen och täcker med lock.
Ta upp ostbitarna med hålslev och ställ att rinna av. Salta på båda sidor. Saltet hjälper både att driva ut vätskan och smaksätta osten. När osten har svalnat (efter ca 1 timma), lägger du osten i en plastburk och låter stå i kylen i ett dygn. Nu kan du skära, grilla, steka, fylla, äta och njuta.